Lynrask Land Rover

Det har bare gått et par uker siden Land Rover proklamerte deres SUVer hadde brutt sine hastighetsrekorder på den legendariske banen Nürburgring

Sportslig kraftplugg! Range Rover SVR

Sportslig kraftplugg!

Rekorden lød på småpene 8 minutter og 14 sekunder, noe som er ett sekund raskere enn hva Porsche har oppnådd med Macan Turbo-bilen.

Spesialutgave

Bilen som stor for denne prestasjonen er en helt spesiell utgave av Range Rover Sport som går under navnet SVR, og at den allerede har blitt ettertraktet hersker det ingen tvil om.

Selv om det kanskje virker meningsløst å kjøpe en kolossal SUV for å kjøre fort, så er det allikevel viktig at denne typen biler har kjøreegenskaper som er for ‘sporty’ å regne. De bevisste kjøperne vil gjerne ha i både pose og sekk og det å ha en rask bil som i tillegg også tåler juling i terrenget blir stadig viktigere. Premiumprodusentene på dette området har derfor en slags uoffisiell konkurranse gående på akkurat dette feltet og det er helt tydelig at Land Rover har alvorlige intensjoner om å være med på moroa.

Lekker interiør hvor både fører og passasjerer sitter som støpt!

Lekker interiør hvor både fører og passasjerer sitter som støpt!

Voldsom

Det er ikke småtterier vi snakker om når vi ser på spesifikasjonene til denne brumlebassen og under panseret finner vi en 5-liters V8-motor, og det er 550 hissige hestekrefter som jobber godt sammen med en automatgirkasse som har åtte trinn. Dette betyr at vi får et dreiemoment på kolossale 680 NM!

I praksis kan man da ta denne kolossen av en bil fra 0-100 km/på på fantastiske 4,7 sekunder, og da er det liten tvil om at en god del sportsbiler skal få problemer med å henge på.

Sammenlignet med standardutgaven av bilen har denne fått en del designmessige løft i form av blant annet større luftinntak i fronden, fire runde potter bak, ny grill, samt at den leveres med 21 tommers felger. Med såpass drøye krefter er det selvsagt viktig at både sjåfør og passasjerer sitter godt og ikke minst trygt, og derfor leveres bilen med sportsseter over hele fjøla!

Kostbar fornøyelse

Som alle andre gromme biler vil også denne nærmest bli priset ut av markedet i Norge på grunn av høye avgifter, og den dyreste Range Rover Sport-modellen ligger på 1,9 millioner kroner. Da får du 500 hestekrefter, men vil du opp i klassen til den bilen vi her har presentert, altså SVR-utgaven, vil du måtte hoste opp ytterligere et par hundretusen kroner.

Sjekk Range Rover Sport SVR på Nürburgring!