Toyota kan forandre bilverdenen


Kan Toyota ha forandret bilverdene med sin Toyota FCV som er drevet av hydrogengass?

Kan Toyota ha forandret bilverdene med sin Toyota FCV som er drevet av hydrogengass?

På bilmessen i Paris presenterte Toyota det som kanskje kan bli verdens viktigste bil – Toyota FCV. Ekspertene tror denne bilen har potensialet til å forandre bilverdenen slik vi kjenner til den i dag.

De som har hukommelsen inntakt kan godt minnes 90-tallet da Toyota lanserte sin velkjente Prius med hybridteknologien og alle de spydige kommentarene som fulgte i kjølvannet av dette. I dag vet vi imidlertid at både Porsche, Ferrari og McLaren med flere anvender den samme teknologien, og det er nok derfor mange som i dag svelger kameler for harde livet. Det er da helt naturlig å spørre om ikke Toyota igjen har gjort en meget viktig skritt innenfor bilproduksjon.

Da de satset på hybridteknologien er det liten tvil om at dette var dristig, men som kjent så har dette betalt seg. Toyota hvilte slett ikke på laurbærene sine og har nå altså lansert det neste steget, og kanskje er dette ett av de viktigste vi har sett så langt fra en bilfabrikant: Toyota har beveget seg over til hydrogen!

Hydrogensatsing

En bil som er drevet av hydrogen kalles enten for brenselcellebil eller hydrogenbil, og lett forklart betyr det at bilen har en drivstofftank som fylles med hydrogengas. Denne gassen kjøres så gjennom en brenselcelle, og der vil den reagere med oksygen og dermed produsere elektrisitet. Denne elektrisiteten vil deretter drive elmotoren som sitter i bilen, og dette igjen vil sørge for at man har eliminert de vanligste svakhetene ved tradisjonelle el-biler: kort rekkevide og ladetid.

Det er ufordringer med hydrogen som må løses, og det er andre store bilprodusenter som ikke har kommet like langt som man kanskje hadde forhåninger om for 10 år siden. Toyota har imidlertid klokketro på prosjektet og de har jobbet med hydrogen siden 1983 (!), men det er i først i disse dager de tror at man kan introdusere bilene på markedet.

Bilprodusenten sier selv at de ønsker å være banebrytende på dette feltet og det jobbes hardt med å sørge for at hydrogen kan bli den kommende drivstoffet for hele konsertne.

De understreker imidlertid at de mener at forskjellige kilder til energi vil passe til forskjellige biler: de små bybilene kan gjerne bruke ren elektrisitet, mens ordinære personbiler enten bør være hybrider, plug-in hybrider eller hydrogenbiler. De

Det er flere fordeler med å bruke hydrogen i følge konsernet og understreket at hydrogen kan fremstilles fra forskjellige kilder til energi. Dette inkluderer naturgass, fossile drivstoffer, avfallstoffer og fra vann. CO2-utslippene er jo et lite eventyr i seg selv ettersom de er ikke-eksisterende. Gassen er også lett og forsvinner raskt, samt at den har en energitetthet som er høyere enn batterier. Å transportere gass og lagre gassen vil også være betydelig enklere enn ved bruk av batterier.