Verdien av god reklame


Verdien av en god reklame kan nesten ikke måles i penger, eller, vel kanskje den kan det, men synligheten den gir og ‘snakket’ som følger med er utrolig verdifullt. Det blir nesten slik som med Volvo-reklamene som har kommet de siste årene, der hvor reklamefilmen i seg selv får ufattelig med skryt og dermed setter selskapet i søkelyset som innovativt og spennende.

Reklamefilmene jeg snakker om her er de som ble laget for personbilen med Zlatan i hovedrollen og den med van Damme i spagaten mellom de to lastebilene. Videoene gikk virale og satte Volvo i et meget godt lyst. Innovasjon, kunstnerisk, spennende, sterke følelser og andre begreper gikk igjen, og når man ser på videoene er det kanskje ikke så veldig rart. Du finner van Dammes reklame nederst i denne artikkelen.

En god video har flere komponenter og for det første må den lages av kompetente mennesker, og dem finnes det mange av! Den må appellere til bilens sterke sider og det som er nytt og annerledes med den. I Zlatans reklame er det naturligvis tryggheten som settes i fokus, og det dyriske som preger den. Dette er en bil fra ville Sverige for svarte svingende, og da har man en jaktklar Zlatan i hovedrollen som leser den svenske nasjonalsangen samtidig som vi får bilder fra de store skogene dekket av snø. Utrolig virkningsfullt og en film som tok verden med storm.

Van Dammes film fokuserte på stabiliteten og presisjonen til Volvo Dynamic Steering, noe som ble illustrert med at hovedpersonen kunne holde spagaten mellom de to trailerne som til alt overmål rygger – og også denne gikk viralt på et blunk. Dette viser at Volvo har skjønt en ting eller to om effektiv markedsføring og at filmene deres vekker følelser i dem som ser på, og vekker man følelser er rett og slett mye gjort.